Nieuws

Corona-update: samenwerken in crisistijd

De intelligente lockdown begint bijna te wennen. Na een aantal weken hebben we wel zo’n beetje onze draai gevonden in ‘het nieuwe normaal’. Thuiswerken is de norm geworden en de online meetings verlopen overal steeds soepeler.

Wel is ons werkveld de afgelopen weken drastisch veranderd. Waar er eerst een grote schaarste op de arbeidsmarkt met vooral een groot tekort aan getalenteerd technisch personeel, lijkt nu alles overhoop te liggen. Sommige bedrijven liggen praktisch stil. Voor hen biedt de NOW uitkomst: de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. Deze regeling is door de overheid in het leven geroepen om te voorkomen dat werkgevers hun personeel moeten ontslaan door de gevolgen van het coronavirus.

Uitwisseling van personeel

Maar waar het ene bedrijf stil ligt, schreeuwt het andere bedrijf nog steeds om mensen. Sommige sectoren draaien gewoon volop door. Soms is het zelfs extra druk door groeiende vraag in deze toch al hectische tijden. Daarom is collegiale in- en uitlening een hot item; werknemers die betaald thuiszitten kunnen in veel gevallen tijdelijk bij andere bedrijven aan de slag. Zo blijven zo veel mogelijk mensen aan het werk en wordt personeel zo effectief mogelijk ingezet.

Afgelopen week verzorgde onze collega Robrecht Bakker samen met Fleur van Assendelft de Coningh en Barbara Veldmaat van Advocatenkantoor CMS een online presentatie over dat onderwerp aan de leden van Amsterdam IJmuiden Offshore Ports (AYOP). Hierin werden aan de leden de mogelijkheden van personele uitwisseling gepresenteerd. Daarnaast was er aandacht voor juridische en praktische uitdagingen bij in- en uitlening van personeel.

Samenwerking met leden van AYOP

Robrecht heeft in deze sessie een plan gepresenteerd aan de leden van AYOP waarmee onderlinge in- en uitlening van personeel in de regio gemakkelijker kan worden gemaakt. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat zo veel mogelijk mensen aan het werk blijven. Daarmee hopen we de schade van de coronacrisis zo veel mogelijk beperkt te houden.

SAB Detachering is al sinds 1950 actief in het Noordzeekanaalgebied om capaciteitsvraagstukken op te lossen met maatwerk. We zijn opgericht om in de crisistijd na de Tweede Wereldoorlog samen te werken aan succes, en we zijn ervan overtuigd dat we door samen te werken ook door deze crisis heen kunnen komen. Onze collega’s kunnen meedenken en advies geven over huidig inhuurbeleid. We kunnen een check doen op tarieven, maar bijvoorbeeld ook verborgen loonkostensubsidies opsporen en aanvragen bij het UWV. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op. Mail robrecht@sabdetachering.nl of bel 06 46 41 88 29.

s

Ook leuk om te lezen